Kostol svätej Margity
Kostolík zo 16. storočia, ktorý veľkosťou už nevyhovoval potrebám farnosti bol v roku 1947 zbúraný.
Na jeho mieste obyvatelia Lamača svojpomocne v rokoch 1947-51 postavili nový kostol v nádeji, že bude miestom kultúrnych stretnutí, dôvery, porozumenia, lásky a domova pre obyvateľov Lamača. Kostol bol vysvätený v r.1951. Architektom bol Milan Harminec a architektonicky je podobný ďalším kostolom z povojnového obdobia, napr. v obciach Terchová, Novoť na Orave.
Michal Milan Harminc (1869-1964) je významným predstaviteľom funkcionalizmu v architektúre na Slovensku. Počas svojho tvorivého obdobia sa venoval aj tvorbe sakrálnej architektúry. Kostol v Lamači patrí medzi posledné Harmincove práce.
Objekt pôsobí spolu s vnútorným výtvarným doriešením, celistvo a jednotne, je ukážkou tvorivého nasadenia umelcov. Kostol má pôdorys trojloďovej pseudobaziliky so svätyňou s rovným uzáverom. Na severnej strane je asymetricky umiestnená hranolová veža s ihlanovou strechou. Z výtvarných prvkov je na fasáde použitá nová bosáž , nad hlavným vstupom do objektu je trojdielne združené okno, nad ním v suprafenestre mozaikový obraz sv. Margity od akad. maliara Ernesta Zmetáka. Na bočných rizalitoch hlavnej fasády sú na kamenných konzolkách osadené dve sochy svätcov od akad. sochára Michala Zdraveckého. V interiéri chrámu je kazetový strop. Drevený korpus na vysokom kríži je z autorskej dielne akad. sochára Alexandra Trizuljaka. Plastika Sedembolestnej Panny Márie je od akad. sochára Fraňa Štefunku, tento umelec je aj autorom krížovej cesty.
Na budove kostola sv. Margity na Vrančovičovej ulici je osadená pamätná tabuľa zakladateľa kostola Juliána Benedikoviča (1908-1966). Tento bol správcom farnosti v r.1947, kedy bol posvätený základný kameň nového lamačského kostola. Vďaka pevnej vôli, vytrvalosti a obetavej práci lamačských veriacich a ich vtedajšieho duchovného správcu a zakladateľa kostola Juliana Benedikoviča, dochádza 1.júla 1951 k posväteniu novovybudovaného kostola. Tabuľa je z mramoru, v hornej časti je reliéfny portrét kňaza, pod tým text.
Súčasťou areálu kostola je aj Pomník padlým, socha Piety na podstavci a drevený misijný kríž. Areál je oplotený pekným murovaným plotom vyhotoveným v duchu funkcionalizmu, na bočnej strane je v ňom zakomponovaná zvonička. Oplotenie je nedielnou súčasťou areálu.
Literatúra a pramene:
Bagin, A.: Kostoly a kaplnky hlavného mesta SSR Bratislavy (Bratislava 1988)
Spracovala: PHDr. Jana Hamšíková
Mestský ústav ochrany pamiatok v Bratislave 2014